fredag 27. mars 2015

Hvordan spre det glade og gode budskap?

Bloggen min lever et nokså stille og fredelig liv her på internett. Besøkstallene er relativt beskjedne og ikke noe å skryte av. Så hva gjør vi når vi synes vi har skrevet et veldig bra blogginnlegg, men ingen kommer innom bloggen for å lese det? Da må vi rett og slett ut å spre budskapet!


Rustet med Twitter og sekken full av hashtags

Twitter kan benyttes til å spre linker til bloggen og til blogginnlegg vi ønsker å dele med andre. Men hvis vi ikke har mange følgere, så er sannsynligheten liten for at noen legger merke til Twitterinnleggene våre uten at vi legger på såkalte hashtags (#) eller emneknagger. Bruker vi for eksempel #SoMe som emneknagg, kan alle som er interessert i sosiale medier slumpe til å se innlegget vårt. Og det er jo en god start!


Starte en dialog

Hvis vi har skrevet et blogginnlegg som omhandler noen som har en Twitterprofil, kan vi forsøke å få oppmerksomheten deres ved å ta med deres navn i Twitterinnlegget. Det gjør vi ved å bruke @-notasjon, som vist under i det fjerde og femte innlegget. Hvis de svarer, vil deres følgere få presentert samtalen i newsfeeden sin og kanskje bli nysgjerrige på hvem vi er. Resultatet kan være at de klikker seg inn på bloggen vår eller legger oss til som en de ønsker å følge.


Svare på andres innlegg

Ved å svare på andres innlegg, kan vi bli lagt merke til av deres følgere. Vi svarer ved å trykke på den lille pilen til venstre på innlegget. Da får vi automatisk opp @-notasjonen. Eksempler på slike svar vises i innlegg to og tre under. Her har jeg i tillegg lagt på emneknagger og link til mitt eget blogginnlegg. Merk at dette er en litt utspekulert måte å få flere til å besøke min egen blogg på! Ikke bare håper jeg at den jeg svarer går inn og leser innlegget, men også følgere av den jeg svarer, samt eventuelt andre som søker på disse emneknaggene.


Bilder kan gi ekstra effekt

I innlegg fem under har jeg lagt til et bilde i håp om at det skal tiltrekke seg mer oppmerksomhet enn bare tekst. Ekspertene sier at det skal være virkningsfullt. Ut fra besøkstallene på bloggen min, kan jeg ikke si at jeg merker noen stor forskjell.


Vær aktiv og legg ut innlegg ofte!

På Twitter er det høy aktivitet. Det betyr at hvis vi skal bli synlige, må vi være aktive selv. Jeg observerer at etter jeg har lagt ut link til et av mine blogginnlegg, får jeg faktisk økt besøk på bloggen(!), men effekten avtar raskt og varer maksimalt i to timer. Det er noe å tenke på!


Kommentere på Twitter eller bloggen?

Når vi så har fått lesere inn på bloggen, vil vi gjerne at de legger igjen en kommentar. Dette er viktig av flere grunner. Siden jeg skriver denne bloggen for læringsformål, vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger og dialog rundt temaene på bloggen. Slik blir den også mer interessant for andre besøkende. Og mange kommentarer gir inntrykk av at bloggen er vel ansett og må også kunne sies å være et slags kvalitetsstempel.


Konklusjonen?

Kommenter og del i alle kanaler! Lykke til i jakten på nye lesere!


"Spamming" av Twitter for å få flere lesere på bloggen...
"Spamming" av Twitter for å få flere lesere på bloggen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar